Onafhankelijk Alles-in-1 aanbiedingen van alle aanbieders vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Zakelijke klant makkelijker overstappen

door Jeanet Woldring 1 reactie

Zakelijke klanten moeten makkelijk kunnen overstappen naar een andere aanbieder. Daarbij gaat het om meer bescherming bij stilzwijgende verlenging van contracten, opzegtermijnen en contractduur, vergelijkbaar met de wettelijke bescherming van consumenten. Dat schrijft minister Kamp in een brief aan de Tweede Kamer.

Overstapdrempels

Minister Kamp heeft de Tweede Kamer toegezegd dat hij de markt  zou verkennen hoe de positie van de zakelijke telecomgebruiker kan worden verbeterd. Net als in de consumentenmarkt moeten geen onnodige drempels worden opgeworpen als een klant wil overstappen naar een andere aanbieder.

Stilzwijgende verlenging, opzegtermijn en contractduur

Wat betreft de stilzwijgende verlenging, opzegtermijnen en contractduur zijn voorstellen opgenomen in  een Europese verordening voor een interne telecommarkt. Deze bieden meer bescherming aan de zakelijke gebruiker en bevatten onder andere een bepaling dat een contract dat stilzwijgend wordt verlengd, wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, met een opzegtermijn van een maand. Dit geldt voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Overstapdrempels voor zakelijke gebruikers worden hierdoor in grote mate verminderd.

Vooruitlopen op dit proces met nationale regelgeving vindt de minister niet opportuun. Verder laat Kamp weten dat er vanuit de sector een taskforce van start is gegaan om het overstapproces te verbeteren. Deze taskforce werkt aan het wegnemen van overstapdrempels langs de volgende lijnen:

1. Goede informatievoorziening: de zakelijke gebruiker wordt via de websites van aanbieders helder en eenduidig geïnformeerd over het overstapproces;
2. Overstapservice: de zakelijke klant kan makkelijker overstappen doordat de nieuwe aanbieder desgewenst de overstap zal verzorgen;
3. Minimale dienstonderbreking: in de regel vindt de overstap plaats op de afgesproken dag, met een minimale dienstonderbreking.

Het streven is nog dit jaar overeenstemming te hebben over een plan van aanpak, op basis waarvan stapsgewijze zichtbare verbeteringen worden gerealiseerd in de loop van 2014. Het is positief dat de sector de handschoen heeft opgepakt en ik blijf de voortgang nauwlettend volgen, aldus de minister.
 

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (1)

Geplaatst door: AddendyLose ()

wat ik zocht, bedankt

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.