Bestellen via internet

  • Hoe betrouwbaar is kopen via internet?

    Websites die producten of diensten verkopen, moeten zich aan allerlei regels houden. Een verkoper moet volgens de wet deze informatie op zijn website zetten:

    - de bedrijfsnaam;
    - het adres van het bedrijf;
    - hoe u snel contact kunt krijgen met het bedrijf: bijvoorbeeld een telefoonnummer;
    - het e-mailadres van het bedrijf;
    - het btw-nummer;
    - het inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel;
    - of de verkoper lid is van een beroepsver. of beroepsorganisatie, als deze bestaat voor zijn webwinkel;
    - de totale prijzen, dus met btw en andere belastingen;
    - de kosten om het product thuis te laten bezorgen;
    - of het bedrijf heeft afgesproken dat het zich houdt aan een gedragscode;
    - de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
    - hoe u kunt betalen;
    - hoe u het product thuis krijgt;
    - als u een dienst koopt: wanneer de dienst ingaat;
    - of u een bedenktijd krijgt van zeven werkdagen;
    - als u een abonnement afsluit, bijv. een telefoonabonnement: hoelang dit contract minimaal duurt.

    Houdt een website zich niet aan deze regels? Dan kunt u daar beter niet iets kopen. Bestelt u via een Bencom of Benergy website, dan voldoet de aanbieder in ieder geval aan bovengenoemde voorwaarden!

  • Hoe weet ik of een webshop betrouwbaar is?

    Om u te helpen bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webshops heeft ConsuWijzer de Online ShopScan ontwikkeld. Door een beperkt aantal vragen over de webshop te beantwoorden, kunt u zich tijdens het webwinkelen snel een oordeel vormen over het bedrijf achter de webshop. U kunt dan zelf bepalen of u al dan niet zaken wilt doen met dit bedrijf.

  • Mag ik het contract ontbinden als de voorwaarden wijzigen?

    Je aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet je eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren laten weten. Als een wijziging voor jou nadelig is, mag je zonder verdere kosten je abonnement opzeggen.

    Er is echter één uitzondering. Dat is als je aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet. In dat geval kun je niet zonder verdere kosten je abonnement opzeggen.

  • Wanneer mag ik een contract kosteloos ontbinden wegens wanprestatie?

    Voor het afsluiten van een dienst via internet gelden de speciale regels van de 'Wet koop op afstand'.

    De provider moet in dat geval uiterlijk binnen 30 dagen na afsluiten van de dienst zijn verplichtingen nakomen. Na die termijn is de provider 'in verzuim' en mag u de overeenkomst kosteloos ontbinden zonder dat u eerst nog schriftelijk moet aanmanen. Dat betekent dat de verplichtingen over en weer ongedaan worden gemaakt. Tenzij er natuurlijk is ingestemd met een latere levering.

    Stuur de provider een (aangetekende) brief waarin u aangeeft dat deze wegens overschrijding van de wettelijke levertermijn van 30 dagen in verzuim is. Stel vervolgens dat u de overeenkomst ontbindt. Geef aan geen verdere kosten verschuldigd te zijn. Verlang eventueel gedane betalingen terug en biedt aan modem (indien van toepassing) terug te sturen op kosten van de provider. Vraag om een bevestiging over wijze van het retourzenden.

    Sinds 1 november 2007 bestaat er een geschillencommissie voor klachten over internetproviders onder de naam Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten. In de detailinformatie op onze vergelijkingssites is te zien of de provider is aangesloten. Is de provider aangesloten, en de klacht is niet behoorlijk opgelost, dan kunt u hier terecht. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie.

  • Wanneer moet een provider uiterlijk zijn verplichtingen nakomen?

    Voor het afsluiten van een dienst via internet gelden de speciale regels van de 'Wet koop op afstand'. De provider moet in dat geval uiterlijk binnen 30 dagen na afsluiten van de dienst zijn verplichtingen nakomen. Na die termijn is de provider 'in verzuim' en mag u de overeenkomst kosteloos ontbinden zonder dat u eerst nog schriftelijk moet aanmanen. Dat betekent dat de verplichtingen over en weer ongedaan worden gemaakt. Tenzij er natuurlijk is ingestemd met een latere levering.

  • Wat houdt de Wet Kopen op Afstand in?

    Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus.

    In de wet staat dat u zeven werkdagen bedenktijd krijgt als u een product op afstand koopt. U kunt het product dan thuis bekijken en bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen als u het product tijdens de bedenktijd terugstuurt. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn.

    Bedenktijd wordt 14 kalenderdagen

    De bedenktijd bij een koop op afstand wordt 14 kalenderdagen. De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is o.a. afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De wijziging gaat naar verwachting in per 13 juni 2014. De energiemarkt loopt op deze regeling vooruit en voert de nieuwe bedenktijd al in per 1 augustus 2013.

    Wanneer gaat uw bedenktijd in?

    Uw bedenktijd begint één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op het moment dat u de dienst bestelt.

    Let op, niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.

    Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?

    • Reizen die u op internet boekt.
    • Tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften.
    • Producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak.
    • Producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
    • Bij een dienst die u meteen wilt laten beginnen. Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen.

    Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.

    Een verkoper moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. En hij moet het adres of telefoonnummer van een helpdesk geven, zodat u weet wie u kan helpen als u een vraagt hebt. Doet de verkoper dit niet, dan krijgt u drie maanden extra bedenktijd. En let op: geeft de verkoper u deze informatie pas later? Dan hebt u vanaf dat moment weer een bedenktijd van zeven werkdagen. 

    (Bron: ConsuWijzer)