Onafhankelijk Alles-in-1 aanbiedingen van alle aanbieders vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

'Alleen KPN, Solcon en Telfort duidelijk over internetsnelheid'

door Jeanet Woldring

Alleen KPN, Solcon en Telfort geven consumenten realistische informatie over internetsnelheid vóór het afsluiten van een abonnement voor vast internet. De overige acht providers, van zowel kabel als ADSL, adverteren met 'tot'-snelheden. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Digitaalgids van de Consumentenbond. Over de te verwachten snelheid van mobiel internet volgt nog een onderzoek.

Slechts 3 van de 11 providers doen het goed
Volgens de Consumentenbond laten alleen Telfort en Solcon tijdens het online bestelproces zien wat de werkelijke snelheid op het adres is. KPN verstrekt op de website, net voor het afronden van de bestelling, informatie over de reële snelheid en geeft aan dit ook te doen bij bestellingen in de winkel en aan de telefoon. XS4ALL en T-Mobile Online.nl hebben een algemene webpagina met een globale indicatie, los van postcodes. T-Mobile Online.nl geeft daarnaast een snelheidsindicatie op basis van postcode in een bevestigingsmail, maar pas nadat de bestelling is gedaan. Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo communiceren alleen de tot-snelheid.
 
Gedragscode
De Consumentenbond zegt regelmatig klachten te ontvangen van mensen die aangeven dat hun internetsnelheid ver achterblijft bij datgene wat hen beloofd is. Op aandringen van de politiek geldt sinds 1 januari 2013 de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Volgens de consumentenorganisatie  zegt die code 'slechts dat providers hun klanten moeten informeren welke factoren de internetsnelheid beïnvloeden'. Providers kunnen volgens de bond een stap verder gaan en voor de aankoop consumenten eerlijk informeren over welke internetsnelheid ze daadwerkelijk kunnen verwachten. 

Dit wordt overigens al min of meer aangegeven in de gedragscode. In artikel 1.6 staat dat providers consumenten zo goed mogelijk moeten voorlichten over de te verwachten snelheid, ook voor de tot standkoming van de overeenkomst. 

De Consumentenbond gaat de komende weken uitzoeken welke informatie mobiele providers geven  over de te verwachten snelheid van mobiel internet.

Lees meer over snelheid internetverbindingen

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.