Onafhankelijk Alles-in-1 aanbiedingen van alle aanbieders vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!
Vergelijk en kies de beste deal

Overstappen naar andere internetprovider

Overstappen van contract naar contractEr zijn behoorlijk wat redenen om over te stappen naar een andere internetprovider als je contract is afgelopen, bijvoorbeeld: een lagere maandprijs, een snellere verbinding, een scherpe actie voor nieuwe klanten of een betere klantenservice. En vrijwel alle aanbieders hebben weinig tot geen kortingsacties voor bestaande klanten, behalve als je verlengt. Als je contract is afgelopen dan kun je beter meteen vergelijken bij welke (nieuwe) partij je het beste uit bent.

Vaak levert het voordeel op om een totaalpakket met internet, bellen en televisie (Alles-in-1) bij dezelfde provider af te nemen, denk bijvoorbeeld aan één vast aanspreekpunt, één factuur maar ook aan een lager bedrag per maand door combinatievoordeel.

Waarom overstappen via Totaalwijzer?

Zo eenvoudig is overstappen via Totaalwijzer:

  1. Vul je postcode en huisnummer in voor een overzicht op maat
  2. Kies eventueel met behulp van de filters voor bepaalde kenmerken
  3. Kies een aantal pakketten uit om te vergelijken
  4. Maak een keuze en klik op bestel

Je hebt 14 werkdagen bedenktijd om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te herroepen. Doe je dat niet dan wordt binnen 3 tot 4 weken de overstap uitgevoerd. Bij kabelaars is dit maximaal 10 werkdagen, handig als je haast hebt. Tegen betaling kun je bij XS4ALL meteen online zijn, via mobiel internet.

Overstapservice

De overheid en internetproviders hebben afgesproken om het overstappen makkelijker te maken. Dit houdt in dat je nieuwe provider alles voor je regelt, zoals het opzeggen van je huidige internet- en telefonie abonnement. Deze service heet Overstapservice.  De meeste providers zijn hierbij aangesloten, daardoor verloopt de overstap probleemloos en is alles op de afgesproken datum gereed. Zodoende zit je geen dag zonder internet- of telefoonverbinding. De volgende providers doen hier aan mee: Budget Alles-in-1, DELTA Fiber Nederland Freedom Internet, KPN, Netvisit (Kabelnet Veendam), Online, Oxxio, Stichting Kabeltelevisie Pijnacker, Tele2, Telfort, T-Mobile Thuis, XS4ALL, Youfone (vanaf februari 2021) en Ziggo. Omdat de deelname aan de Overstapservice niet gratis is voor de telecompartijen doen niet alle aanbieders mee. Cheapconnect, Jonaz en Solcon zijn hier bijvoorbeeld niet bij aangesloten. Nummerbehoud wordt wel geregeld, je moet zelf wel het contract bij de oude aanbieder opzeggeen. Deze partijen kunnen je hier bij helpen, door bijvoorbeeld een voorbeeldopzegbrief aan te bieden.

Door de Overstapservice verloopt de overstap probleemloos, omdat de providers het onderling afhandelen. Jij hoeft er niets meer voor te doen.

Wanneer kun je de overstapservice gebruiken?

  • De huidige en nieuwe aanbieder ondersteunen de overstapservice
  • Je moet in ieder geval een internetabonnement hebben
  • Het nieuwe contact moet op hetzelfde adres geleverd gaan worden als het huidige pakket

Wanneer kun je het beste zelf opzeggen?

  • Je huidige of de nieuwe provider biedt de overstapservice niet
  • Je neemt een nieuw abonnement omdat je verhuist
  • Je wilt overstappen naar glasvezel, maar er is nog geen glasvezel aangelegd
  • Je wilt je huidige aansluiting houden en je nieuwe abonnement er extra naast hebben
  • Je wilt slechts een deel van je huidige diensten of pakket bij je huidige provider opzeggen

Staat je provider er niet bij? Dan zul je het opzeggen zelf moeten regelen. Bestel eerst via Totaalwijzer en zeg pas ná ontvangst van de bevestigingsbrief van de nieuwe provider je oude abonnementen op. Heb je een gecombineerd abonnement met internet, bellen en/of tv? Geef bij je opzegging duidelijk aan of je je telefoonnummer wilt behouden. Heb je nu een (A)DSL- of glasvezelaansluiting en behoud je dit type aansluiting? Geef bij het opzeggen duidelijk aan dat je (A)DSL- of glasvezelaansluiting behouden moet blijven.

Waar moet je op letten?

Controleer altijd eerst de voorwaarden van je huidige abonnement.

Zoek op wanneer je huidige contract afloopt

De meeste abonnementen hebben een looptijd van 1 of 2 jaar. Het abonnement wordt daarna per maand stilzwijgend verlengd. Het abonnement stopt alleen als jij het zelf opzegt.

Controleer de opzegtermijn van je huidige abonnement

Meestal is dit een maand. Is de looptijd van je contract verstreken en heeft je aanbieder je contract stilzwijgend verlengd? Dan geldt maximaal één maand opzegtermijn. Die maand gaat direct lopen op de dag dat je je contract opzegt. Voorbeeld: als je op 14 september je overeenkomst opzegt, is de overeenkomst uiterlijk op 15 oktober beëindigd. De provider mag de opzegtermijn dus niet koppelen aan een kalendermaand of contractmaand.

Telefoonnummer behouden?

Je nummer kan in bijna alle gevallen worden overgenomen door je nieuwe provider. Moet je je abonnement toch zelf opzeggen? Zeg nooit je contract op voordat je bent overgestapt! Let met overstappen goed op wanneer je een vast telefoonnummer hebt dat je wilt behouden.

E-mailadres behouden?

Als je gebruik maakt van het e-mailadres dat je internetprovider je heeft gegeven, dan raak je deze kwijt bij een overstap. Wie niet steeds bij de overstap naar een andere provider een nieuw e-mailadres wil, kan kiezen voor een webmail-account, bijvoorbeeld bij Gmail. Ook kun je een e-mailadres nemen gekoppeld aan een eigen domein. 

Informatieplicht en opzegrecht

Wanneer providers de voorwaarden wijzigen, moeten zij je hier tenminste vier weken van tevoren over informeren. Je hebt als abonnee het recht de overeenkomst kosteloos te beëindigen wanneer de wijziging nadelig is voor jou. Deze informatieplicht en het bijbehorende opzegrecht blijven gelden naast de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Geactualiseerd: 08-03-2021

Vergelijk en kies de beste deal

Op Totaalwijzer.nl vergelijken we gratis alle alles-in-1 pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.